Ahad, 15 September 2013

BABA 38

Qay memutuskan untuk keluar makan tengahari awal sebaik sahaja ternampak kelibat Hadi berjalan di hadapan biliknya. Dia nampak Hadi memandang kepadanya seolah-olah memberitahu yang dia akan menanti Qay di bawah. Cepat-cepat dia bangun untuk mengejar langkah lelaki itu. sebelum itu sempat juga dia menempek sedikit make-up. Saja nak mengambil hati Hadi.
Ketika di lif Qay hanya sendirian. Kebanyakan kakitangan masih sibuk dengan kerja mereka masing-masing. Sebaik sahaja lif terbuka Qay terus keluar. Namun tiba-tiba seorang lelaki yang muncul dari tepi lif itu melanggarnya. Akibatnya dia hampir rebah oleh terjahan keras itu. Serentak itu juga tubuhnya disambut seseorang..
“Maaf..” suara garau lelaki itu menerpa gegendang telinganya. Qay menoleh mencari wajah si pemilik suara setelah dia dilepaskan. Namun saat terpandang wajah si lelaki lidahnya kelu tiba-tiba. Ucapan itu tidak tersambut dan bola matanya tidak terkalih daripada tatapan mata lelaki itu. Renungan cukup dalam daripada mata bening si lelaki membuatkan darahnya menderu laju.
Mak ai.. hensemnya mamat mat salih ni. Siapa dia ni? bisik hati Qay sendiri. Lebih terkejut lelaki itu bercakap bahasa Melayu pula dengannya. Walaupun kedengaran pelat mat salihnya. Bolehlah.. asalkan faham sudah!
I am sorry..” Lelaki itu berbahasa inggeris pula dengannya. Dia tersenyum sedikit kepada Qay yang masih tercengang memandang wajahnya.
“Takpe..” Qay memejam mata seketika. Apa kena dengan aku ni? bisik hatinya sendiri. Dia mengusap dahinya seketika sambil menghela nafas sendiri. Kau tu bini orang, Qay.. ingat sikit! Ada suara bergema mengingatkan dirinya.
“You okay ke?” suara macho tadi kedengaran lagi menegur Qay.
 “Okay.. okay..” tergagap-gagap Qay menjawab. Mahu sahaja dia memandang lagi. Tapi dia tidak sanggup! Bimbang apa yang dirasainya tadi kembali lagi.
“You cantik..” luah lelaki itu tiba-tiba membuatkan Qay menoleh pantas kepada lelaki itu. Kering liurnya dirasakan apabila terpandangkan renungan dalam dan senyum santai lelaki itu. Alahai.. menggodanya!
“I kena pergi sekarang,” ucap Qay sedikit kalut. Dia tersenyum hambar kepada lelaki itu. Serentak itu dia berjalan menjauhi lelaki itu.
“Maaf, I nak bertanya sesuatu.” Lelaki itu memangkah langkah Qay lagi.
“Apa dia?” Qay memandang lagi wajah tampan yang entah apa namanya itu.
Lelaki itu mula mendekati Qay. Renungan terus melekat di wajah Qay yang kelihatan cuak entah kenapa. “I am looking for someone here. My name is Zayn Mikhael.” Lelaki berwajah lelaki barat dan berambut keperangan itu menghulurkan tangannya kepada Qay.
Qay menyambutnya agak lambat. “Siapa yang you cari?” soal Qay.
“Qaira Syahreena. You kenal dia?”
Tersentak Qay dengan nama yang disebut oleh lelaki itu. Ada apa lelaki ini mencarinya? Setahunya dia tidak kenal lelaki ini. Nama itu cukup asing baginya. “Then who are you?” soal Qay tanpa menjawab kepada lelaki itu. dia sudah terlupa Hadi sedang menantinya.
“Err.. I’m coming from Tashkent. I’ve met Mr. Muhammed Farouqe before. And now he ask me to meet the lady about my proposal. You kenal siapa Qaira Syahreena? Di mana I boleh cari dia?” jawab Zayn lembut sambil meletakkan tangannya ke dada. Lagak budimannya jelas kelihatan dari tutur lembut dan gayanya.
“Proposal apa?”
This proposal..” lelaki itu membuka begnya dan sebuah dokumen tebal siap berbinding di hulurkan kepada Qay.
Kening Qay berkerut sedikit kepada lelaki itu. Dia ni Melayu ke apa? Sekejap cakap Melayu. Sekejap lagi speaking pulak. Muka dahlah sebijik macam mat salih. Qay terus memandang dokumen di tangan Zayn itu. “I tak tahu langsung pasal ni,” ucap Qay sambil menyambut dokumen yang dihulur oleh Zayn Mikhael.
Err.. I am sorry if it sound so rude to you. Are you Malaysian?” ucap Qay lagi.
No. I am not, Malaysian..” Zayn semakin melebarkan senyumannya kepada Qay.
“Then what about the Malay language a while ago? ucap Qay semakin keliru pula dengan lelaki ini.
“Oh! I’ve been here about 19 years. My family is here. Tapi kami masih lagi rakyat Turki walaupun sebenarnya I cintakan negara ni. I have a lots of freind here. I can speak Malay too..” Zayn Mihkael sekadar menerangkan serba ringkas tentang dirinya. Dia terus tersenyum ramah kepada Qay.
Qay mengangguk sedikit sambil membuka fail itu. Apa yang tertera di atas dokumen itu dibacanya. Namun semakin lama semakin lebat kerutan di kening hitamnya. Apa yang tertera di dalam dokumen semakin dibacanya dengan teliti. Lama mereka berdua membisu di kawasan itu. Zayn Mikhael turut ralik merenung wajah yang sedikit menunduk di hadapannya itu.
“This proposal has nothing to do with my company. Why are you here?” komen Qay sambil memandang semula lelaki itu.
Kali ini Zayn pula memandang Qay dengan kerutan di kening. “Jadi you adalah..”
“Qaira Syahreena..” sambut Qay pantas.
Jawapan Qay membuatkan lelaki di hadapannya itu ketawa seketika. Spontan dia menggaru pipinya. “So you’re the lady that I’m looking for..” komen Zayn dengan senyum manisnya.
“Ini semua tentang pembinaan paip saluran minyak bawah tanah di Tashkent. Syarikat ni bukan tentang itu. You dah salah orang. You should meet my father. Not me!” ucap Qay memandang lagi proposal itu sekilas.
“Tapi Tuan Farouqe yang minta I cari you,” ucap Zayn pula.
What for?” sekali lagi Qay keliru dengan lelaki itu.
“To ask your opinion...”
“What opinion?” Qay menggeleng sedikit tanda semakin kusut dengan tujuan lelaki itu mencarinya.
“Lama lagi ke Qay??” terjahan suara sedikit keras itu menyentak perbualan sepasang manusia itu. Qay terus menoleh ke belakang. Hadi berdiri sambil bercekak pinggang di hadapan pintu masuk ke ruangan lobi itu. Qay kembali teringat janjinya dengan Hadi. Sungguh dia terlupa sekejap tadi yang Hadi sedang menunggunya. Masaklah aku.. keluh hatinya saat terpandangkan wajah bengang suaminya itu.
Qay pantas menoleh kepada Zayn Mikhael. Dia harus pergi segera.
Kim adam? (siapa lelaki itu)” tiba-tiba lelaki itu berbahasa Turki pula dengannya.
Terkedu seketika Qay dengan kerutan di kening. Macaman lelaki ini tahu yang dia mampu berbahasa Turki? “O benim kocam.” Qay menjawab yang Hadi adalah suaminya.
Zayn Mikhael mengangguk dengan seri wajah yang menyurut sedikit. “O çok şanslı.(Dia sangat bertuah)” jawabnya sambil bola matanya mula tertumpu kepada seorang lagi lelaki mula mengorak langkah untuk mendekati mereka.
Qay hanya tersenyum hambar. Bertuah ke aku? bisik hatinya sendiri. “You need to go now!” ucap Qay sebelum Hadi tiba di sisinya. Dia tidak merasa memperkenalkan Zayn adalah satu langkah yang wajar dalam keadaan mood Hadi sedang begitu.
Lelaki bermana Zayn Mikhael itu sekadar mengangguk dengan sedikit senyuman. “I’ll come back later,” ucap Zayn lantas berlalu ke arah pintu.
Hadi memandang lelaki itu yang tergesa-gesa pergi dengan pandangan tajam. Turun naik dadanya menahan geram. Dia menunggu di dalam kereta. Qay sedap saja berborak di situ. Kemudian dia mula memandang Qay. “Came back later?” ucapnya penuh tanda tanya. Melihat senyuman lelaki itu, dadanya seperti mahu meletuskan periuk api!
“Dia ada hal. Dia kena pergi.”
“Kenapa bila aku datang aja, dia terus pergi? Apa yang rahsia sangat kau dengan dia tu?” tempelak Hadi semakin tidak tertahan. Marak rasa api di dalam dirinya melihat lelaki itu cukup biadap tidak mahu bertegur sapa dengannya.
“Apa abang mengarut ni? Kan Qay dah cakap dia ada hal..” tekan Qay sudah tidak sanggup melihat kemarahan di wajah suaminya itu.
“Nak pergi ke tak? Ke dah kenyang berborak dengan jantan lain?” tempelak Hadi semakin geram.
“Naklah..”
“Habis tu? Aku ni bukannya bos boleh keluar lunch berjam-jam sesuka hati. Kau bos, bolehlah buat macam tu!” bentak Hadi meninggi. Terus dia berpaling dan kembali ke tempat dia memakir kereta.
Dek geram punya pasal.. Qay sempat mengangkat tangan seolah-olah mahu mengetuk kepala suaminya itu. Tapi sayangnya dia hanya berani buat di belakang. Masuk ke dalam kereta matanya terus menyantap wajah kelat suaminya itu. Masih tak surut marah Hadi. Sebaik sahaja dia menutup pintu Hadi terus menggerakkan kereta berlalu dari situ.
“Janganlah marah..” pujuk Qay lantas paha lelaki itu disentuhnya. Tubuhnya dipalingkan menghadap Hadi.
Hadi mendegus tanpa memandang. Namun usapan perempuan itu tidak juga ditolaknya. Macam suka pulak rasanya. Kalau tolak dialah yang rugi.
“Abang ni tak letih ke asyik marah-marah dengan Qay?” keluh Qay sebal dengan muka masam suaminya itu. Senyuman Hadi dirasakan terlalu mahal untuk didapatinya.
Hadi menoleh memandang isterinya itu. Nakal tangan isterinya membuatkan dadanya mula berdegup kencang. Teringat semula dia kepada keindahan semalam. Hei! Salah hemat ni aku makan dia ni kang.. keluh hati Hadi.
“Senyumlah sikit,” pinta Qay manja. Telinga Hadi pula diusiknya.
“Janganlah! Geli!” getus lelaki itu cuba mengelak. Hampir sahaja dia mahu ketawa. Namun sedaya upaya ditahannya juga.
“Hujung minggu ni abang buat apa? Qay nak bawak Inas jalan-jalan. Abang join sekali ya?” ucap Qay lembut.
“Aku kena balik kampung,” jawab Hadi perlahan.
“Minggu lepaskan dah balik?” balas Qay pula.
Hadi menoleh dengan sorotan tajam. “Balik banyak kali pun apa masalahnya?”
Qay mendengus sendiri dengan jawapan Hadi. “Yelah.. tunang kat sana tu pun nak kena tengok jugakkan? Apalah yang ada pada Qay ni kalau nak dibandingkan Suria yang pandai ambil hati mak abang?” perlinya geram.
Hadi terus terdiam dikenakan Qay. Tidak pernah dia mendengar Qay menyebut tentang itu selama ini. Entah kenapa hilang kepetahannya menjawab semula kepada Qay.
“So bila nak kahwinnya?” perli Qay lagi. Matanya dihalakan ke hadapan dalam pada menahan sakit hati mengenangkan itu.
“Tak tau lagi..” jawab Hadi agak perlahan.
Qay mencebik sendiri menahan rasa geram memikirkan saingannya itu. Tak habis-habis nak berebut dengan aku. Sengal punya Suria! Macam dah takde lelaki lain dalam dunia. Laki aku jugak yang dia nak! Kutuknya dalam hati.
Hadi mula menoleh apabila melihat Qay hanya bungkam di sebelahnya. Tiba-tiba dia merasa sedikit kekosongan setelah melihat wanita itu mula menjauhkan diri. Namun dia juga ikut membisu seolah-olah tiada apa yang hendak dibualkan. Dalam pada dia berfikir sendiri dia teringat semula kepada lelaki yang ditemuinya tadi.
“Siapa lelaki tadi tu?” soal Hadi membelah kebisuan mereka.
“Klien papa..”
“So apa dia nak cari kau tadi?”
“Tak tahu..”
Hadi menoleh. Tak tahu? Jadi selama-lama dia menanti tadi, apa yang Qay tahu tentang lelaki itu? Atau pun sebenarnya Qay tidak mahu berterus terang dengannya? “Jadi apa yang kau borakkan lama-lama dengan jantan tu? Bapak kau hantar jantan tu suruh dia ganti tempat aku?” ucap Hadi mula menajamkan nadanya.
Qay menghela nafas sendiri. Ketegangan yang dicipta Hadi antara mereka memang cukup-cukup meletihkan perasaannya. “Berhenti kat depan tu..” ucap Qay.
Hadi menoleh lagi. “Berhenti?” soal Hadi.
Stop this car! I don’t need all of this from you. Kalau abang setakat nak jadikan Qay tempat untuk abang lepaskan kemarahan dan dendam abang. It’s done here! I’m tired about your anger,” ucap Qay nekad. Tidak tertahan lagi hatinya mendengar cemuhan Hadi kepada papanya.
“What do you mean?” Hadi meneguk liurnya tiba-tiba.
Qay tergelak sinis. “Abang tak boleh luangkan masa dengan Qay. Fine! Qay kena faham abang ada tunang di kampung. Tunang abang lebih penting berbanding Qay dan masa yang harus abang luangkan dengan Inas. Tapi tak adil abang tuduh papa Qay macam tu sedangkan Qay sendiri pun belum tahu apa tujuan lelaki tadi tu jumpa Qay. Semuanya tergantung kat situ! Apa yang Qay pasti.. It’s nothing personal about the man, abang. Yang personal sekarang adalah dendam abang yang tak pernah habis pada keluarga Qay! Abang ingat Qay ni takde perasaan ke? Papa tak pernah cuba pisahkan kita selama ni walaupun dia tak suka abang. Tak pernah! And please stop being so stupidlah, abang! Abang memang tak pernah faham Qay selama ni.” Meledak kemarahan Qay serta merta.
“Habis tu kau nak kata maklah yang buat kita sampai jadi macam ni?”
“Mak abang bencikan Qay! Abang sedar ke tak? Siapa Qay ni dengan mak abang? Layak ke Qay bencikan mak mertua Qay sendiri? Abang pernah nampak Qay melawan mak abang ke? Tanya adik beradik abang.. pergi tanya ayah abang! Pernah ke Qay melawan mak abang selama ini? Qay dah tak tahan! Semua kesalahan tu abang letakkan atas bahu Qay.” Qay meninggikan suaranya menentang kekerasan Hadi. Saat ini dadanya sudah penuh! Air matanya sedang menunggu masa untuk gugur.
Kali ini Hadi terus terdiam. Matanya tajam memandang ke hadapan memikirkan kata-kata Qay itu.
Qay menggeleng perlahan. “Stop this car, please!”
“Tengah highway ni. Bahaya!” degus Hadi mula resah dengan kemahuan wanita itu.
“Why would you care! Stop now!” bentak Qay sudah tidak tertahan.
“Qay..” Hadi mula panik melihat isterinya tiba-tiba mahu membuka pintu kereta itu. Sepantas kilat dia memegang tangan isterinya. “What are you doing?” tengking Hadi akibat panik. Kereta mula diperlahankan dan dia membuat pertukaran lorong.
Qay akhirnya menangis di kerusinya. Tangan Hadi ditepisnya. Hadi pula terus memberhetikan kereta apabila ternampak ruang yang sesuai untuk dia berhenti. Sebaik sahaja kereta itu berhenti Qay terus membuka pintu. Namun belum sempat dia keluar lengannya pantas ditarik Hadi.
“Qay..”
“Lepaslah!!”
“Janganlah macam ni..” tekan Hadi sudah tidak senang hati melihat isterinya nekad begitu. Lengan isterinya dipegang kuat bimbang isterinya keluar dari kereta dalam keadaan jalan raya sedang bertali arus begitu.
Tidak berdaya melawan kekuatan Hadi, Qay akhirnya tersandar di kerusi. Air matanya gugur lagi ke pipi. Hadi pula bungkam di sisi Qay memikirkan apa yang berlaku sebentar tadi. Ada yang tidak kena dilihatnya kepada Qay saat melihat wanita itu nekad mahu terjun dari kereta sebentar tadi.
“Kita pergi makan ya?” pujuk Hadi mula melembutkan nadanya.
Qay hanya diam tidak menjawab mahu pun memandang Hadi.
“Qay, kita pergi makan ya?”
“Qay nak balik!” tegas Qay tidak melayan pujukan Hadi.
Hadi mengeluh lagi. “Qay, abang memang sayangkan Qay. Tapi kita..” Hadi terdiam tidak mampu meneruskan bicara. Berkali-kali nafas dihela untuk meredakan apa yang sedang menghujam dadanya ini. “Banyak halangannya, Qay. Abang tak sanggup melawan cakap mak lagi.”
“Qay cuma perlukan sikit perhatian daripada abang. Qay tahu mak abang nak abang kahwin dengan Suria. Qay tak pernah kata yang Qay tak izinkan. Qay hanya minta sikit ruang dalam hidup abang. Salah ke Qay ni, bang? Dulu sebelum abang kahwin dengan Qay, abang janji nak pujuk mak abang. Tapi kenapa Qay yang kena tanggung semua ni? Qay dah cuba yang terbaik, bang. Tapi Qay yang tak pernah diterima!” balas Qay lalu memandang suaminya itu.
Hadi tersandar sambil memicit dahinya. Kata-kata Qay membuatkan dia keliru sendiri. Siapa yang tak boleh terima siapa selama ini? Puas berdiam diri Hadi memandang isterinya. “Kita pergi tempat lain?” ucap Hadi lembut.
“Ke mana?”
Hadi diam tidak menjawab. Kereta terus digerakkan pergi. Pedulilah dengan semua masalah yang ada! Saat ini dia hanya mahu mengikut kata hatinya pula. Itu sahaja!


3 ulasan:

  1. Suka kisah ni. Dulu baca di Ilhamgroup. Ternanti2 bab seterusnya. Akan ada sambungan lagi @ tunggu keluar versi cetak?
    Karya2 yang menarik. MSM pun ikuti di Ilhamgroup. Ada sambung lagi tak?

    BalasPadam
  2. misza boleh request join group jom heboh beramai-ramai kat fb.. ada sikit sambungan kat sana..

    BalasPadam
  3. jumpa fb adnil zaff je. dah request add friend. group tak jumpa. nnt tolong add dlm group ye. tq

    BalasPadam

berilah komen yg mampu membina saya supaya menjadi lebih baik dari semalam.