Ahad, 23 Jun 2013

Bab 14- Mahligai Seribu Mimpi


Lukman memerhatikan perhentian bas di hadapannya. Kelibat seseorang dapat dilihatnya dalam kelam cahaya noen yang memancar. Pantas dia menghentikan keretanya di perhentian bas di hadapan bangunan Menara Wawasan itu. Lukman memandang wanita yang sedang duduk seorang diri di perhentian bas itu. Sedikit pun tidak pernah menjangka dia akan menemui Laila malam ini.
Menyedari waktu sudah semakin lewat Lukman nekad memunculkan dirinya di hadapan Laila. Ada terselit sedikit kebimbangan melihat Laila hanya sendirian di situ disamping inilah peluang untuk dia mendekati Laila.
Laila hairan melihat kereta Walkswagon Passat berwarna kelabu yang tiba-tiba berhenti berhampiran dengannya. Dadanya berdegup kencang apabila ternampak pemandu kereta itu keluar dari kereta itu dengan wajah selambanya.
“Laila,” sapa Lukman lembut namun tidak terhias sedikit pun senyuman di wajahnya. Dia sebenarnya sudah keletihan akibat tuntutan kerja sepanjang hari.
Laila menggelabah melihat Lukman mula menghampirinya. Dadanya berdebar entah kenapa. Dia cuba mencipta akal untuk mengelak dari lelaki itu tetapi gagal. Semakin tidak senang kerana kehadiran teksi atau bas yang dinantikannya masih tiada sedangkan malam semakin larut. Rasanya dia masih belum bersedia untuk berhadapan dengan lelaki itu dalam keadaan dan di kawasan begini.
“Laila dah nak balik ke? Mari saya hantarkan,” pelawa Lukman lembut.
“Takpelah. Saya balik naik bas aja.” Laila menjawab agak mendatar.
“Dah hampir pukul sepuluh ni. Bas dah takde agaknya. Marilah saya hantarkan Laila. Bahaya awak duduk sendiri di sini.” Lukman masih cuba memujuk Laila biarpun dia sedar dirinya tidak diinginkan langsung oleh Laila. Penolakan Laila sudah diagaknya.
Ajakan Lukman itu sekali lagi tidak bersambut baik. Mata Laila semakin liar meligas ke kiri ke kanan. Saat ini dia berdoa agar bas lekas datang. Dia benar-benar tidak mahu menaiki kereta lelaki ini. Masakan dia harus akur dengan ajakan itu sedangkan dia tidak begitu kenal dengan Lukman? Namun entah kenapa bukan keselamatannya yang menjadi keutamaan dalam fikirannya saat ini. Sebaliknya dia bimbang hatinya mudah kalah kepada lelaki ini.
Laila resah! Mengapalah Lukman selalu datang di hadapannya? Tidak bolehkah jika Lukman buat tidak tahu sahaja kepada dirinya? Atau buat-buat tidak nampak sahaja? Mengapa kehadiran lelaki ini sering membuatkan dirinya tidak tenang? Ada kocakan pada permukaan hatinya tatkala berhadapan dengan Lukman.
“Saya takde niat yang tak elok pada awak, Laila. Tak boleh ke kalau sekali ni awak bersangka baik pada saya? Bukan semua lelaki jahat pada perempuan, Laila. Saya bukan Nazim! Saya cuma nak hantarkan awak balik ke rumah,” ucap Lukman mula dihambat kecewa dengan reaksi Laila kala itu.
“Saya boleh balik sendiri. Awak tak perlu susah-susah sebab saya,” jawab Laila. Dalam diam dia serba salah dengan kata-kata lelaki itu. Kini dia telah tersepit dengan keadaan. Bimbang jika dia sudah kehabisan idea untuk menolak akhirnya dia termakan juga pujukan lelaki yang tidak begitu dikenalinya ini. Dia masih tidak mampu untuk meletakkan kepercayaan kepada lelaki ini setelah dia sedar yang Lukman agak rapat dengan Nazim. Dia sedar apa risikonya dia membiarkan dirinya berdua-duaan dengan lelaki yang telah disakiti hatinya sebelum ini.
“Kenapa awak selalu prejudis pada saya?” soal Lukman serius.
“Sebab saya tak mudah membiarkan diri saya dekat dengan seorang lelaki yang saya tak begitu kenal,” jawab Laila pantas.
“Macamana awak nak kenal saya kalau awak asyik menolak kehadiran saya. Niat saya baik. Saya hanya nak hantar awak balik. Itu saja!”
“Takpelah, Lukman. Saya balik naik bas aja. Sekejap lagi bas mesti datang. Memang selalunya waktu-waktu macam ni bas lambat sikit. Saya bukannya nak bersangka buruk pada awak tapi saya memang tak mahu menyusahkan awak,” balas Laila tetap enggan menyahut pelawaan lelaki itu.
Lukman melanjutkan langkahnya untuk berada lebih dekat dengan Laila. Kakinya terhenti betul-betul di hadapan wanita itu. Penolakan Laila sudah diagaknya. Namun dia enggan berputus asa biar pun agak terkilan.
“Nazim masih ganggu awak?” soal Lukman lembut.
Laila diam sahaja enggan mengadu apa-apa. Nada lembut lelaki itu didengarinya dengan jelas. Tidak tergambar apa-apa niat buruk yang terselindung di sebaliknya. Dia tahu Lukman berniat baik kepadanya. Namun Laila tetap berasa janggal untuk menyambut ajakan itu. Masih ada sesuatu yang menghalangnya.
“Laila dengar tak apa yang saya tanya tadi?” tegur Lukman apabila Laila hanya buat tidak tahu sahaja kepada dirinya. Sikap Laila menghiris lagi hatinya. Niat sucinya langsung tidak dipandang.
“Dengar..” ucap Laila perlahan sahaja. Tampang lelaki itu dipandangnya namun entah kenapa semakin serba salah dia apabila melihat wajah itu. Lukman juga mungkin sama sepertinya. Baru pulang dari kerja. Masing-masing sedang keletihan.
“Teruk sangat ke saya ni sampai soalan saya pun awak tak sudi nak jawab? Saya nak hantar awak balikpun awak tak mahu. Teruk sangat ke saya ni? Saya langsung tak layak untuk dekat dengan awak ke? Sebab Nazim awak layan saya begini? Apa salah saya pada awak?” tekan Lukman sedikit sayu.
“Bukan macam tu. Saya cuma tak mahu menyusahkan awak, Lukman. Awak balik ajalah. Saya tetap nak naik bas.” Laila membalas tanpa menjawab soalan yang diajukan Lukman sebentar tadi.
Jawapan Laila itu membuatkan Lukman menghela nafas perlahan. Sukar benar untuk dia membeli jiwa wanita ini. Entah apa lagi yang harus dilakukan dia sendiri tidak tahu. “Tak susah apanya kalau setakat hantarkan awak balik. Saya memandu kereta bukannya jalan kaki. Kalau saya rasa itu menyusahkan saya tak berhenti tadi. Marilah, lagi susah kalau orang yang awak tak kenal berhenti di sini. Kalau orang tu tarik awak masuk ke dalam kereta diorang macamana? Awak juga yang susah nanti. Saya cuma bimbangkan keselamatan awak. Saya tahu kalau dengan saya, insya-Allah Laila akan sampai dengan selamat ke rumah.” Lukman tetap tidak berputus asa. Niatnya ikhlas kali ini. Dia hanya bimbangkan keselamatan Laila.
Laila hampir sahaja akur apabila terkenangkan kebenaran yang dikatakan Lukman itu. Tambahan pula hanya dia sahaja yang masih ada di situ. Tetapi baru sahaja dia mahu mengatakan ‘ya’ kepada ajakan Lukman itu dia ternampak bas Rapid KL yang selalu ditumpanginya untuk ke stesen LRT KLCC tiba. Hati Laila menjerit kesyukuran yang tidak terperi. Akhirnya dia punya sebab untuk menolak pelawaan Lukman. Keikhlasan Lukman sudah bersepai di matanya.
“Takpelah. Terima kasih atas ajakan tu. Bas yang saya tunggu dah sampai. Maafkan saya, Lukman. Saya tahu niat awak baik. Cuma mungkin masa aja yang tak sesuai,” kata Laila sambil dia melambaikan tangan untuk menahan bas itu.
“Masa tak sesuai? Apa maksud awak?” soal Lukman.
“Jangan bazirkan masa awak untuk saya. Saya bukan perempuan yang sesuai untuk awak. Saya pergi dulu. Terima kasih sebab ambil berat pasal saya,” ucap Laila sebelum dia mendekati bas yang sudah berhenti untuk mengambilnya.
Lukman yang tertinggal di situ terpinga-pinga. Laila meninggalkannya di situ dalam keadaan dia tidak bersedia. Apa maksud Laila yang masa tidak sesuai? Apa pula maksud Laila yang mereka tidak sesuai bersama?
Lukman terpaku berdiri di situ. Wanita itu terus dipandang sehinggalah wanita itu mengambil tempat di dalam bas. Sempat mereka berbalas pandang sebelum kenderaan itu berlalu meninggalkan Lukman sendiri. Lukman sempat menafsirkan erti pandangan wanita itu kepadanya. Dia tahu Laila menolaknya bukan kerana benci. Bukan kerana tidak suka kepadanya. Tetapi kerana dia salah seorang lelaki yang tidak boleh dipercayai. Sama seperti Nazim. Dia juga menggunakan wanita sekadar untuk keseronokan. Pantaslah ini dihadiahkan kepadanya.
Akhirnya dalam keadaan hati yang parah menahan kecewa Lukman kembali mendapatkan keretanya. Dia memandu laju dalam menahan sebal di dalam hatinya. Kenapalah Laila begitu susah untuk dipikat? Dalam pada kereta dipandu laju otaknya keras memikirkan strategi untuk memikat wanita itu. Apa terjadi sekali pun dia tetap tidak mahu berputih mata.
Ah!! Lukman nekad. Jika cara ini masih tidak berhasil dia akan beralih kepada cara lain. Apa nak jadi, jadilah!

Keesokan paginya Lukman memanggil Asmadi ke biliknya. Ini jalan terakhir yang dia ada untuk mendekati Laila selain dari jalan kotor Nazim itu. Tidak sampai beberapa minit arahan dititipkan melalui setiausahanya itu Asmadi muncul di biliknya.
“Encik Lukman panggil saya?” soal Asmadi lembut.
Lukman mengangguk dengan wajah serius. Namun tiada siapa yang tahu sebenarnya dia sedang berusaha keras mencari idea untuk mendapatkan nombor telefon Laila tanpa diketahui Asmadi.
“Er.. emm.. awak ada nombor telefon..er..” Lukman teragak-agak. Dia masih memikirkan apa yang harus dikatakannya. Masakan dia harus berterus terang akan niatnya?
“Nombor telefon siapa, Encik Lukman?” tanya Asmadi sedikit pelik melihat gelagat ketuanya itu.
“Er.. saya sebenarnya baru kehilangan telefon. Kebanyakan nombor klien kita saya simpan dalam telefon tu. Sebahagiannya saya dah dapat tapi klien kita bawah seliaan awak saya masih belum ada. Boleh beri saya nombor diorang?” luah Lukman setelah beroleh idea.
“Boleh. Nanti saya akan copykan untuk Encik Lukman. Lepas tu saya akan hantar.”
Jawapan Asmadi itu membuatkan apa yang diharapkan Lukman punah. “Saya nak sekarang. Bukan nanti!” ucap Lukman sambil memandang Asmadi serius.
“Err.. tapi semuanya dalam telefon saya ni. Takkan Encik Lukman nak saya sebutkan satu-satu. Bukan seorang dua klien yang saya jaga,” balas Asmadi sedikit ragu.
“Bukan semua yang saya nak. Saya nak klien yang masih aktif aja.”
“Tapi ramai yang masih aktif, Encik Lukman. Takkanlah saya nak sebutkan satu-satu? Jenuh Encik Lukman nanti.” Asmadi menjawab ragu. Pelik pula dilihatnya bosnya ini.
“Tak payah. Awak marking semua nama klien tu dalam phone book awak lepas tu bagi pada saya. Biar saya sendiri yang salin,” putus Lukman setelah menemui ideanya. Apa yang dia mahu telefon Asmadi itu berada di tangannya saat ini juga!
Arahan itu membuatkan Asmadi terpaku memandang Lukman. Lukman meminta dia memberikan gadjet peribadinya kepada lelaki itu? Biar benar bosnya ini!
“Kenapa awak pandang saya macam tu? Ada apa-apa yang sulit ke dalam telefon awak tu? Ada gambar bogel isteri awak? Kalau ada pun saya tak peduli! Saya bukannya nak tengok gambar isteri awak, Asmadi. Saya cuma nak semua nombor telefon tu. Buat apa yang saya suruh tadi! Saya nak cepat!” tegas Lukman semakin tidak sabar. Wajah Asmadi direnung serius.
“Bukan macam tu..”
“Habis tu apa masalahnya?” tempelak Lukman pantas memotong bicara Asmadi.
“Apa kata saya hantar bussines card aja? Lagi senang. Encik Lukman hanya perlu simpan aja nombor tu,” ucap Asmadi saat idea itu terlintas di benaknya. Dia sempat tersenyum kepada bosnya itu.
“Saya kata saya nak salin. Apa awak pekak ke? Tak faham arahan saya?” bentak Lukman mula naik angin. Banyak pula alasan Asmadi seolah tahu apa yang sedang cuba dilakukannya.
Asmadi akur dengan hati yang berat apabila suara Lukman mula meninggi. Perlahan telefon bimbitnya dikeluarkan dari poketnya. Bahagian menu dibuka dan dia segera menekan butang masuk untuk ke bahagian ‘phone book’. Beberapa nama yang dipilihnya ditandakan bagi memudahkan Lukman mengenal pasti yang mana satu nombor yang berkaitan dengan urusan mereka. Dia langsung tidak menjangka apa sebenarnya yang bermain di benak Lukman. Setelah selesai dia memberikan kepada Lukman.
Lukman segera mencapai telefon itu. Sebaik sahaja berada di tangannya segala nombor yang ditandakan Asmadi tidak dipedulikannya sebaliknya jemarinya rakus menekan mencari nama seseorang. Kelakuannya diperhatikan Asmadi dengan rasa hairan. Semua nama yang ditandakannya langsung tidak disalin Lukman sebaliknya dia melihat Lukman sibuk menekan-nekan telefonnya seolah-olah sedang mencari nama seseorang.
“Encik Lukman cari nama siapa?” soal Asmadi mula sangsi.
Lukman hanya diam tidak mempedulikan pertanyaan Asmadi kerana matanya sudah menemukan sebaris nama yang hampir sama seperti yang ada di benaknya selama ini. Nama ‘Laila Huda’ tertera di dalam simpanan telefon Asmadi dan tiada orang kedua atau ketiga bernama hampir sama seperti itu tersimpan di dalam peti simpanan itu.
Hati Lukman bersorak girang dalam diam. Dia tahu itu adalah nombor Laila yang diidamkannya. Tanpa menunggu lagi Lukman lantas mencoretkan beberapa angka itu di atas memo pad di hadapannya. Kemudian dia menekan butang ‘kembali’ untuk menukar paparan di skrin telefon itu kepada skin asal. Tujuannya supaya Asmadi tidak tahu nombor siapa yang diambilnya tadi. Kemudian dia terus menghulurkan telefon itu kepada Asmadi.
Asmadi cuba melihat nombor yang ditulis oleh Lukman namun pandangannya terus dihalang oleh lengan Lukman yang cukup pantas menindih memo pad itu.
“Encik Lukman salin satu nombor aja? Tadi kata nak semua nombor klien?” soal Asmadi kehairanan dengan sikap Lukman. Lebih hairan lagi dalam banyak-banyak pekerja dia pula yang dipanggil Lukman sedangkan setahunya bahagian pentadbiran turut menyimpan nombor telefon bagi semua orang yang mereka berurusan.
“Awak boleh keluar sekarang,” ucap Lukman puas. Tanda tanya di benak Asmadi tidak dipedulikannya. Apa yang penting keinginannya sudah terlaksana kini.
Asmadi terpaku sendiri memandang Lukman. Rasanya dia seperti sedang dipermainkan Lukman. Tetapi dia tidak tahu apa yang harus diucapkan kepada bosnya ini. Mahu marah dia takut dibuang kerja pula. Tetapi jelas sekali dia menganggap sikap Lukman menceroboh hak peribadinya cukup biadap.
“Apa lagi yang awak tunggu? Saya dah habis berurusan dengan awak.” Lukman menaikkan sedikit suaranya kepada Asmadi yang masih terpacak di hadapannya.
Menyedari dia sudah tiada pilihan lain Asmadi akhirnya berpaling. Sebahagian hatinya mendongkol geram dengan perangai Lukman yang tidak tahu menghormati privasi orang lain. Namun ketika dia sedang memulas tombol pintu bilik itu namanya dipanggil semula oleh Lukman. Asmadi berpaling semula kepada bosnya itu. Wajah Lukman dipandangnya hambar.
Lukman menghela nafas perlahan. Perlahan ada rasa bersalah merayap ke dalam dirinya saat menatap renungan kosong Asmadi kepadanya. Tidak seharusnya dia melayan Asmadi begitu memandangkan apa yang telah diambilnya daripada lelaki itu.
“Maafkan atas sikap saya tadi, Asmadi. Saya tak sepatutnya bersikap macam tu pada awak. Terima kasih atas pertolongan awak tadi,” ucap Lukman kembali mengendurkan suaranya. Tanpa Asmadi dia tidak tahu bagaimana lagi untuk dia mendapatkan Laila. Ini sahaja jalan yang tinggal baginya.
Kelembutan hati Asmadi membuat dia terus tersenyum kepada Lukman. Perlahan dia mengangguk tanda memaafkan lelaki itu. Seketika kemudian dia terus berlalu meninggalkan bilik itu.
Sepeninggalan Asmadi, Lukman segera mencapai telefonnya. Nombor yang disalinnya sebentar tadi segera dipanggilnya. Kemudian gadjet hitam itu dilekapkan ke telinga. Tidak sampai beberapa saat kemudian dia mendengar suara seorang wanita menjawab.
Dada Lukman berdebar seketika. Dia sebenarnya tidak tahu apa yang harus diucapkan kepada wanita itu. Namun setelah beberapa kali wanita itu menyapa hello Lukman menarik nafas dalam bagi mengumpul keberanian untuk memperdengarkan suaranya kepada wanita itu.
“Laila..” ucap Lukman lembut.
“Ya, saya Laila. Awak ni siapa?” jawab Laila dari hujung sana. Lembut sahaja nadanya tanpa mengesyaki apa-apa kepada si pemanggil.
“Saya Lukman..”
Serentak itu talian itu berubah hening apabila namanya diperdengarkan. Lukman yakin Laila pastinya tidak bersedia untuk menerima panggilan darinya. Mungkin juga terkejut. Mungkin juga tidak suka.
“Dari mana awak dapat nombor telefon saya?” soal Laila. Kali itu nadanya mula berubah serius. Ada rasa gusar merayap dalam dirinya apabila suara lelaki itu kedengaran begitu dekat dengan dirinya. Entah kenapa ada sejenis rasa mula menganggu hatinya.
“Dari seseorang yang kenal awak.”
“Siapa?” soal Laila semakin tertanya. Mustahil Nazim kerana lelaki itu tiada nombor telefon peribadinya kerana dia sengaja merahsiakannya daripada Nazim. Jadi siapa?
“Tak perlulah saya sebutkan siapa. Kalau saya bagitahu nanti mesti Laila akan marah dia. Tapi bukan salah dia sebab saya sebenarnya mendapatkan nombor Laila secara curi-curi. Orang tu tak tahupun yang saya curi tahu nombor Laila daripada dia,” ucap Lukman lembut.
“Jadi awak nak apa telefon saya ni?”
“Awak tahukan apa yang saya nak dari awak? Saya masih tak putus harapan walaupun awak dah menolak saya sebelum ni. Saya betul-betul sukakan awak. Saya tak main-main!” ucap Lukman bersungguh. Ingin benar dia membukan keresahannya selama ini agar Laila mengerti apa yang sedang dirasainya tetapi sayang sekali pun dia tidak diberikan peluang.
Laila menghela nafas perlahan. Memang dia faham. Tetapi sayangnya dia bukanlah seorang wanita yang mudah percaya kepada seorang lelaki. Dalam keadaan begini dia merasakan ada banyak hal yang menghalang mereka. Terutama sekali status dirinya.
“Saya ni janda, Lukman. Awak kena sedar tentang itu. Apa kata orang nanti?” balas Laila sedikit lembut.
“Saya tak mahu ambil tahu apa orang nak kata. Saya tetap nak kawan dengan awak. Tolong jangan hampakan saya. Semenjak saya kenal awak saya hidup saya jadi tak tentu arah. Saya selalu nak awak dekat dengan saya. Salah ke apa yang saya rasa ni? Awak bukan isteri orang. Takde salahnya bagi saya status awak yang pernah bersuami tu. Saya terima seadanya, Laila. Sekurang-kurangnya awak perlu kenal siapa saya sebenarnya sebelum awak menolak. Tak adil awak menolak saya hanya kerana saya kawan Nazim. Sama juga tak adil saya merendahkan awak hanya kerana takdir menentukan yang awak berjumpa dengan saya selepas awak menjadi balu. Itu semua tak boleh lagi diubah!” ucap Lukman lembut cuba memenangi pertimbangan Laila tentang hasrat hatinya.
Laila terdiam seketika. Kata-kata Lukman menusuk lembut ke dalam sanubarinya. Suara itu kedengaran jujur. Tiada apa yang harus disangsikan. Akhirnya rintihan sayu lelaki itu berjaya juga merubah ketenangan hatinya. Pujukan itu menggugat juga pendiriannya dalam diam. Laila sedar memang dia tidak berhak untuk menghukum Lukman sebegitu tetapi entah kenapa masih ada sesuatu yang membebani perasaannya.
“Saya susah nak terima lelaki lain dalam hidup saya, Lukman.” Laila menjawab akhirnya.
“Kenapa? Sebab Nazim?”
“Bukan sekadar dia aja yang menjadi penyebabnya tapi ada sesuatu yang lebih bersifat peribadi. Saya tak akan beritahu awak sebab itu rahsia hidup saya,” balas Laila agak perlahan. Harapannya Lukman akan mengerti.
Lukman menghela nafas kecewa. Sekali lagi dia menghidu penolakan Laila kepadanya. “Takkan langsung takde ruang untuk saya, Laila?” ucap Lukman merendah suaranya.
“Buat masa ini belum ada lagi, Lukman. Maafkan saya. Saya dah kata awak jangan bazirkan masa mengejar saya lagi. Awak hanya buang masa! Lagipun lelaki bujang macam awak lebih sesuai dengan perempuan yang belum pernah berkahwin. Kita memang tak sesuai bersama. Saya dah terbiasa hidup tanpa lelaki. Buat masa ini keadaan akan kekal begitu,” ucap Laila tetap dengan pendiriannya.
“Saya dah agak dah! Awak tetap akan menolak saya walau apa pun yang saya cakapkan? Mungkin saya yang tak layak untuk awak,” balas Lukman kecewa.
“Saya tak menilai awak macam tu. Tolong jangan ambil hati apa yang saya cakap tadi. Saya takde niat nak menghina awak. Saya tak kata awak lelaki yang tak baik untuk saya. Cuma saya belum bersedia untuk menerima sesiapa dalam hidup saya. Itu saja!” luah Laila lembut agar lelaki itu mengerti makna penolakannya kali ini.
“Okaylah. Saya tahu saya tak berhak mendesak awak. Terpulanglah pada awak kalau itu yang awak rasa baik. Saya hanya buat apa yang termampu aja. Maafkan saya kalau saya menganggu awak. Bye..”
Serentak itu talian terus dimatikan Lukman. Sudah bergunung rasa kecewa yang dirasainya termasuk hari ini. Laila tetap berkeras dengan pendiriannya. Lukman meraup wajahnya hampa. Terlalu hampa sehingga sesak dadanya. Buat pertama kali dalam hidupnya dia dikecewakan oleh seorang wanita. Dia dikecewakan begitu sahaja! Betapa terhinanya dirasakannya saat itu.
Kali ini Lukman nekad. Jika cara baik tidak berhasil juga. Dia akan melakukannya dengan cara kasar. Jika Laila enggan membiarkan dia memuliakan wanita itu sebagai permaisuri hatinya maka dia akan menghinakan wanita itu persis seorang janda!

Laila seperti biasa mengemas mejanya setelah selesai kerja. Pen yang digunakan dikembalikan ke dalam bekasnya dan segala dokumen kerjanya dikemaskan sebelum disimpan di dalam kabinet di belakang mejanya.
“Laila, saya hantarkan awak balik?” sapa Puan Maznah membuat pelawaan itu setelah melihat jam di tangannya sudah hampir ke angka sepuluh. Bimbang pula apabila memikirkan Laila pulang dengan kenderaan awam. Takut Laila tidak mendapat bas untuk pulang.
“Tak payahlah, Puan Maznah. Saya naik bas aja.” Bersama sedikit senyuman Laila sekadar menolak lembut pelawaan itu. Bukannya dia tidak biasa pulang dalam waktu seperti ini. Laila tidak bimbang.
Membesar sedikit pandangan Puan Maznah kepada wanita muda itu. “Betul ni? Dah lambat ni. Takut nanti awak takde bas pulak nak balik. Nanti tak pasal-pasal awak terpaksa tidur kat office pulak.” Masih terselit sedikit keraguan di hati wanita tua ini memandangkan Laila perempuan dan hanya sendirian diwaktu-waktu seperti ini.
Bicara Puan Maznah membuatkan Laila tersenyum. “Ada bas, insya-Allah. Semalam saya balik lambat juga. Tapi sampai juga ke rumah macam biasa. Bas yang terakhir jam 11:45 nanti, Puan Maznah. Sekarang baru pukul sepuluh lebih.” Laila menjawab yakin.
Puan Maznah akhirnya akur dengan penolakan Laila. “Kalau macam tu saya balik dulu. Baik-baik jalan nanti. Seeloknya awak balik aja sekarang. Kerja tu sambung aja esok.” Wanita itu sempat meninggalkan pesanannya. Bimbang benar dia kerana sudah tiada siapa di pejabat ini melainkan pengawal keselamatan. Walaupun pengawal keselamatan ada dua tiga orang, masih tidak selamat Laila berada di situ.
“Iyalah. Memang saya dah nak balik ni. Tinggal nak kemas meja ni aja. Terima kasih, Puan Maznah.”
“Sama-sama. Jumpa lagi esok,” balas Puan Maznah lembut sebelum meninggalkan Laila di bilik itu sendiri.
Laila meneruskan kerjanya yang tergendala setelah pemergian Puan Maznah. Mejanya dikemaskan sepantas mungkin. Dia memang mahu lekas balik kerana batang tubuhnya ini sudah terlalu letih. Sudah beberapa hari dia kurang rehat.
Seperti biasa Laila menunggu bas di tempat kebiasaan dia menanti. Perhentian bas itu amat sunyi. Dalam hatinya dia risau juga jika Lukman muncul lagi seperti dua hari lepas sementelah dia sebenarnya sudah kehabisan idea untuk beralasan. Harap-harap Lukman sudah berputus asa untuk mendekatinya.
Hampir lima belas minit menanti bas yang dinanti tidak tiba. Sebaliknya dalam kealpaan sendiri tiba-tiba sahaja mulutnya ditekup dari belakang. Laila meronta kuat. Namun batang tubuh di belakangnya itu bukan tandingannya. Tekupan yang kuat membuatkan nafas yang cuba diambilnya terasa sungguh payah. Laila sedar dia sudah terhidu sesuatu yang menyesakkan nafasnya. Semakin dalam nafas dihela semakin itu dia merasa sesuatu berlaku kepada dirinya. Kepalanya terasa pening dan dia merasa dirinya tidak berdaya. Akhirnya beberapa saat kemudian rontaannya berubah lemah dan Laila akhirnya sudah tidak sedar lagi..

Sebuah kereta berhenti di satu sudut yang agak tersorok di sebuah bangunan kondominum mewah. Si pemandu itu terus mencapai telefonnya dan nombor seseorang didailnya. Beberapa saat kemudian panggilannya bersambut.
“Aku dah dapat dia, Luk. Aku ada kat bawah sekarang. Kat down basement. Turun cepat sikit. Aku risau security datang,” ucap Nazim tanpa memberi salam kepada Lukman. Nada suaranya kedengaran sedikit cemas. Bimbang juga kelibatnya di situ diperhatikan orang.
“Bagus! Aku turun sekarang,” ucap Lukman kemudian dia terus mematikan talian.
Sesampai sahaja di kereta Nazim, Lukman terus sahaja membuka bahagian belakang kereta itu. Dia menatap lama Laila yang sedang terkapar tidak sedarkan diri di kerusi belakang.
Akhirnya kau datang jugak pada aku, Laila. Akhirnya kau jadi hak aku! Lukman berkata sendiri dalam hati. Iblis dalam hati mula meraikan kemenangan apabila terlaksananya dendam kesumatnya kepada wanita ini.
“Kesan ubat tu tak lama, Luk. Kau kena cepat bawak dia naik atas,” ucap Nazim sambil memandang sekeliling. Bimbang orang lain akan ternampak perbuatan mereka.
Lukman terus mengangguk. Matanya masih tidak puas meratah keindahan tubuh Laila yang terbaring di belakang kereta itu.
“Buat macam yang aku cakap hari tu. Tapi jangan buat betul-betul pulak. Benda tu boleh jadi bahan kantoikan kita nanti. Kau buat-buat ajalah macam benda tu ada!” pesan Nazim sekali lagi. Serius!
“Aku tahulah..” balas Lukman tidak begitu mempedulikan bicara Nazim. Baginya kehadiran Laila lebih bermakna berbanding bebelan Nazim.
“Lepas kau dah habiskan dia kau bagi balik kat aku,” kata Nazim lagi. sempat juga menyampaikan hasrat yang sudah lama terpendam. Mahu tidaknya. Dia yang mencempung Laila tadi. Kecur liurnya melihat tubuh Laila tidak berdaya begitu.
Kali ini Lukman menoleh kepada Nazim. Tatapan matanya berubah tajam. “Kau nak buat apa dengan dia?” soal Lukman curiga. Dia sedar bukan hanya dia sahaja yang hauskan kenikmatan tubuh perempuan ini tetapi Nazim juga. Tidak padan dengan tua sudah beristeri ada hati mahukan pucuk muda! Hati Lukman mengutuk jijik.
Nazim tersengih seketika. Dia menggaru pipinya yang tidak gatal. “Aku pun nak merasa juga. Takkan kau aja kot. Susah-susah aku cekup dia tadi. Lepas kau akulah pulak,” katanya sambil tersengih.
“Ah! Kau ambil aja yang lain. Dia ni aku yang punya. Aku tak suka kongsi dengan orang lain. Kalau aku tahu kau cuba dekat dengan dia nahas kau!” ucap Lukman keras. Idea Nazim langsung tidak digemarinya. Perempuan secantik Laila hanya sesuai untuk dirinya.
“Alah, kau ni.. perempuan ni bukannya kau nak buat bini pun. Bagilah aku rasa sekali. Lama aku ayat dia tapi tak dapat!”
“Aku cakap tak boleh! Dia hak aku! Kau buat apa-apa pada dia, aku akan lenyapkan kau dan anak bini kau sekali! Faham?” ancam Lukman keras. Wajah Nazim ditatap tajam sebelum kembali memandang Laila di dalam kereta. Dia tidak suka Nazim menganggu Laila. Laila adalah haknya!
Nazim terus terdiam mendengar ugutan itu. Tindakan Lukman sekadar dipandang sambil menelan rasa hampa. Kempunanlah dia kalau Lukman awal-awal lagi sudah menolak. Bukan hanya Lukman yang kepingin untuk merasai tubuh Laila tetapi dia memang sudah lama memasang jerat. Tetapi nampaknya dia terpaksa melupakan keinginannya itu kerana dia tahu Lukman memang tidak suka orang lain mengganggu apa yang disukainya. Jauh sekali mahu berkongsi. Sedikit sebanyak ancaman Lukman membuatkan dia tidak jadi mahu meneruskan hasratnya. Dia tahu orang berduit macam Lukman boleh berbuat apa sahaja yang dimahukannya. Termasuklah membunuhnya jika sudah terdesak.
Lukman tanpa menunggu lagi terus mencempung tubuh Laila untuk di bawa naik ke rumahnya. Mujurlah kawasan rumahnya ini agak privasi. Tidak ramai orang berkeliaran dalam waktu seperti ini.
Sesampai di rumah Laila terus dibawanya masuk ke bilik tidurnya. Inilah saat yang ditunggunya! Laila sudah berada di dalam bilik tidurnya. Lukman benar-benar tidak sabar untuk melunaskan rindu dendamnya kepada wanita ini.
Perlahan Lukman naik ke atas katil. Batang tubuh Laila yang terkapar tidak sedarkan diri didekatinya dengan hati-hati. Buat seketika dia menatap sepuas-puasnya kecantikan Laila. Sungguh! Dia benar-benar terpesona melihat seraut wajah itu dari dekat. Nafas Laila yang cukup teratur membuatkan naluri jantannya semakin tidak keruan.
“Kau memang cantik, Laila. Sayang sekali kau menolak. Kalau tak dah lama aku suruh mak aku pinang kau jadi bini aku,” luah Lukman seolah-olah Laila sedang mendengarnya.
“Aku cuma nak kau tahu, aku tak pernah kecewa selama ini. Setiap perempuan yang aku dekati takde yang mampu menolak aku. Aku nak kau juga begitu!” bicara Lukman lagi sambil membelai pipi Laila.
Lukman menanggalkan tudung di kepala Laila. Rambut Laila yang hitam mengurai itu diusapnya lembut. Semakin tidak tertahan dia melihat Laila tanpa tudung menutupi kepalanya. Kecantikan yang selama ini tersembunyi sudah terdedah di hadapan matanya. Lukman kian tidak keruan. Keinginannya untuk memiliki tubuh Laila semakin sukar dibendung. Jika dia tidak dapat memiliki Laila selamanya perasaan ini akan ditawarkan dengan memiliki Laila buat semalam.
Lukman nekad! Dia tidak peduli lagi apa natijahnya.
Tanpa belas kasihan Lukman memperlakukan Laila semahunya. Pakaian Laila ditanggalkannya satu persatu sehingga apa yang seharusnya terlindung sudah kelihatan. Semakin itu dia tidak mampu mengawal nafsunya. Tubuh Laila dipeluknya erat.
“Aku memang sukakan kau, Laila. Tapi kau menolak aku! Maafkan aku atas semua ni. Aku tak boleh lepaskan kau semudah tu. Tak boleh!” ucap Lukman sendiri.
Lukman terus tenggelam bersama nafsu serakahnya. Keikhlasan hatinya selama ini tidak kekal lama. Hakikatnya dia masih lagi Lukman yang semalam saat hatinya dipasung oleh kerinduan kepada wanita itu. Keasyikan dosa itu menghanyutkannya sehingga dia tidak sedar mata yang sebentar tadi tertutup mula terbuka. Kesan klorofom itu sudah hilang dan Laila sudah mula terjaga.
Laila terkedu. Dia tidak tahu apa yang sedang berlaku kepada dirinya. Dia tidak tahu di mana dia sedang berada. Namun sepantas kilat dia menjerit apabila akalnya yang sudah dipengaruhi sejenis ubat pelali itu menafsir tentang seorang lelaki yang sedang berada di atas tubuhnya.
Lukman tersentak apabila jeritan Laila tiba-tiba melengking dekat di lubang telinganya. Sepantas kilat dia menekup mulut Laila. Buntang mata Laila saat bola matanya sudah mengecam wajah yang berada terlalu dekat dengannya itu. Namun wanita itu enggan mengalah. Mereka berdua bergelut seketika.
“Laila..” panggil Lukman cuba menenangkan Laila. Mulut Laila terus ditekupnya.
Namun Laila tetap meronta untuk melepaskan diri. Menyedari kudratnya tidak sekuat mana untuk melawan dia berusaha memukul-mukul lelaki yang amat dikenalinya itu untuk melepaskan diri. Lelaki itulah yang mengajaknya naik kereta bersama semalam ketika dia menanti di perhentian bas. Lelaki itu juga yang memujuk rayunya kononnya menyukainya dengan seikhlas hati.
“Laila, aku memang sukakan kau. Aku sayangkan kau. Tolong jangan buat aku macam ni..” pujuk Lukman cuba menenangkan Laila. Wajah Laila yang meligas ke kiri ke kanan cuba ditenangkannya namun semakin dia memujuk semakin itu Laila sukar mengawal dirinya.
“Lepaskan aku, binatang! Aku tak izinkan kau untuk sentuh tubuh badan aku. Aku tahu kau memang jahat. Kau penipu! Kau dengan Nazim sama aja. Binatang!” Laila terus meronta dalam pada dia rancak memaki hamun Lukman.
“Jangan samakan aku dengan Nazim, sayang. Aku Lukman. Aku memang sukakan kau semenjak awal lagi. Laila, aku berjanji akan bertanggungjawab pada kau. Sekali ni aja, Laila. Aku cuma nak kau jadi milik aku,” pujuk Lukman masih cuba untuk melemahkan pendirian Laila. Siapa tahu Laila akan menyerah. Namun dia tahu semua itu sebenarnya mustahil.
“Jangan! Lepaskan aku, Lukman. Aku lapor polis kalau kau apa-apakan aku. Lepaskan aku!!!!” jerit Laila dalam rontaannya. Dalam pada dia berhempas pulas mahu melepaskan diri secara tidak sengaja Laila tercakar leher lelaki itu.
Jeritan Lukman melengking keras. Lehernya ditekap. Pedih dirasakannya kesan cakaran itu. Amukan Laila akhirnya membuatkan dia hilang sabar. Melihat Laila semakin sukar dikawal Lukman akhirnya menampar Laila sekuat tenaga lelakinya. 
Tamparan itu membuatkan wajah Laila terteleng ke kanan. Hanya dengan sekali pukulan sahaja Laila kembali terkulai tidak berdaya. Rontaannya melonggar tanpa dapat dikawal lagi. Perlahan pandangan matanya kembali gelap bersama lelehan darah di hujung bibirnya.
“Kalau kau tak malu laporlah pada polis. Kau ingat aku takut dengan ugutan kau? Kau tengoklah! Ini Lukmanlah. Kau akan menyesal sebab buat aku kecewa, Laila! Kau menolak aku macam aku ni takde harga diri. Sekarang kau rasalah akibatnya! Takde seorang perempuan pun yang pernah kecewakan aku selama ini! Takde perempuan yang pernah menolak aku!” ucap Lukman marah.
Kebisuan Laila memberi Lukman peluang untuk mengawal dirinya. Perlahan dia mengesat lehernya yang mulai terasa pedih. Ada terdapat kesan darah akibat dicakar Laila. melihat darah di telapak tangannya Lukman mendegus sendiri. Lama wajah itu dipandangnya. Tindak tanduk Laila selama ini kembali terimbas di benaknya. Semakin itu api dendamnya kepada Laila memarak hebat. Soal dosa dan pahal sudah lenyap sama sekali dari fikirannya. Apa yang dia tahu kekecewaannya harus ditebusnya malam ini juga.
Lukman nekad! Apa jadi sekalipun dia tetap akan mendapatkan Laila.

Nasi sudah menjadi bubur..
Laila menghumban habis segala barang yang ada di hada
pannya ke arah Lukman yang cuba menenangkannya. Esakannya kian menggamatkan bilik itu. Berderai air matanya saat menyedari dia sudah terlambat. Dirinya sudah diambil kejam oleh lelaki keparat itu.
“Sabar, Laila..” Lukman cuba memujuk. Amukan Laila saat itu benar-benar  mencemaskannya.
“Apa sabar? Kau memang binatang! Kenapa kau buat aku macam ni? Apa salah aku pada kau?? Kenapa kau musnahkan hidup aku?” Laila memekik histeria. Sukar diterimanya apabila dirinya diperlakukan begini. Ternyata telahannya tentang lelaki ini tidak silap! Keikhlasan Lukman hanya dusta!

“Laila... aku cuma..” Lukman tidak sempat menghabiskan kata apabila Laila segera mencapai lampu meja yang berada dekat dengannya lalu dilemparkan ke arah Lukman. Balingannya tepat mengenai bahagian kiri dahi lelaki itu.
“Aarrghh!!!” spontan jeritan Lukman yang bergema di bilik itu. Dahinya ditekup dengan tangannya. Akibat balingan itu dahinya mula menerbitkan sedikit benjolan. Kesakitan yang dirasainya menyebabkan hatinya mula terbakar. Sudah dua kali Laila mencederakannya. Semalam dia sudah dicakar Laila. Kali ini dia dibaling dengan lampu meja pula.
“Dasar janda murahan!!!” jerkahnya lantang. Saat itu Laila terus ditariknya kasar lalu dihumbannya ke katil.
“Kau ni memang kurang ajar!!! Ya! Memang aku rogol kau semalam. So what??” herdik Lukman kuat. Matanya melolot tajam memandang Laila yang terkapar tidak berdaya. Kedegilan Laila semakin menyemarakkan dendam di hatinya.
“Aku laporkan pada polis. Biar kau masuk penjara!! Jantan sial!!!” pekik Laila sekuat-kuat hatinya. Dia mahu bangkit semua untuk mempertahankan diri tetapi malangnya selimut yang membaluti tubuhnya itu membuatkan pergerakannya agak sukar.
Lukman menerpa laju ke arah Laila. Kedua-dua tangan Laila ditekannya ke atas katil. Saat itu timbul ideanya untuk mengenakan Laila habis-habisan. Mendengar ugutan Laila yang mahu memenjarakannya membuatkan dia berang.
“Aku pikat kau baik-baik tapi kau langsung tak layan aku. Kau buat aku macam sampah! Kau buat aku terhegeh-hegeh! Kau ingat kau hebat sangat?” ucap Lukman tajam. Wajah sendu Laila ditatap puas. Senang melihat Laila tidak berdaya di bawah kongkongannya. Dia boleh berbuat sesuka hatinya.
Laila menangis sayu mendengar bicara Lukman. Sesungguhnya Lukman tidak pernah tahu apa yang sering bermain di hatinya. Lukman tidak tahu dia sering memikirkan untuk mempertimbangkan hasrat lelaki itu. Apakah dia sudah tersalah selama ini?
“Kenapa kau menangis? Selama ini kau hebat sangat. Kau nak laporkan pada polis? Pergilah! Tapi kau jangan fikir aku bodoh, perempuan! Aku dah rakam semua yang berlaku semalam. Aku dah rakam gambar kau tanpa seurat benang pun, kau tahu? Kalau kau laporkan pada polis kau tunggu aja gambar kau yang macam perempuan sundal tu tersebar dalam internet. Pergilah laporkan kalau kau mahu. Aku tak kisah! Yang penting aku puas dengan apa yang aku dah dapat dari kau dan aku takkan lepaskan kau semudah itu. Faham! Alang-alang masuk penjara, biar sampai aku puas dulu.” Lukman ketawa galak. Leher Laila kembali digomolnya.
“Lukman, tolong lepaskan aku,” rayu Laila agar Lukman melepaskannya tetapi Lukman hanya memekakkan telinga. Dia tetap meneruskan perbuatan durjananya kerana dia tahu Laila tidak akan berani mengapa-apakannya. Dia cukup tahu!
Beberapa jam kemudian..
“Kalau kau hebohkan perkara ni, nahas kau! Aku cincang mak ayah kau sekali dengan kau-kau sekali sampai takde siapa boleh cam kau. Kau dengar sini baik-baik, janda murahan. Aku akan buat kau susah kalau kau buat aku susah! Aku akan sebarkan gambar kau dengan aku semalam kalau kau berani-berani buat laporan polis. Faham??” ugut Lukman sambil dicekaknya rambut Laila kasar.
“Sampainya hati kau buat aku macam ni? Mana hati perut kau sebagai manusia, Lukman!” jerit Laila dalam tangisan sayu. Dia tahu dia sudah tidak berdaya lagi. Sudah terlambat kerana Lukman sudah berjaya mendapat apa yang dimahukannya. Tidak cukup sekali Lukman mengulangi lagi perbuatan itu berkali-kali. Dia sedar itu adalah salah satu cara yang paling baik untuk Lukman menghinanya.
“Kau takde salah. Cuma kau ni cantik sangat. Aku lelaki, Laila. Susah nak kawal nafsu dengan perempuan macam kau. Itu saja..” Lukman menjawab selamba. Keikhlasannya selama ini terbang oleh dendam yang memaut hati.
Laila tidak lagi mampu untuk menjawab. Tangisan sayunya terus berlagu bagaikan tiada noktahnya. Entah apa malangnya dirinya. Kenapa dia yang harus menjadi mangsa nafsu buas lelaki ini?
“Terima kasih sebab benarkan aku merasa tubuh badan kau yang hebat ni. Lain kali kalau kau mahu lagi cakap dengan aku ya?” Lukman berkata sambil menolak kepala Laila ke tilam itu. Dia tertawa senang setelah puas sekali lagi meratah tubuh Laila. Sebuah kemenangan mutlak menjadi miliknya setelah Laila tidak lagi menjerit memaki dan memarahinya.
Laila menangis lagi setelah Lukman menjauh darinya. Tubuhnya membeku di atas katil itu dengan hanya dibungkus oleh selimut tebal. Dunianya dirasakan gelap segelap-gelapnya. Dia tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Menangis sahaja tidak akan menyelesaikan masalah.
Lukman pula sudah menghilangkan diri di sebalik bilik air. Jika diikutkan hatinya saat ini seperti mahu dibunuhnya lelaki itu tetapi dia tahu kekuatannya tidak semana. Mahu melaporkan kepada pihak berkuasa namun ugutan Lukman masih terngiang jelas di telinganya. Sentiasa ligat berputar mencelarukan pemikirannya. Laila yakin Lukman pasti sudah merancangkan ini semua dengan teliti. Dia tahu Lukman sudah merencana segalanya termasuklah juga gambar tentang dirinya itu.
Laila buntu tidak tahu apa yang harus dilakukan. Masakan dia harus mendiamkan diri sahaja setelah apa yang dilakukan oleh Lukman kepadanya? Dia teringatkan Nazim. Laila yakin Nazim adalah sebahagian daripada ini semua. Dua sahabat itu pastinya sudah berpakat semenjak awal lagi.
Sepuluh minit kemudian Lukman selesai mandi. Laila di atas katil direnungnya seketika. Bukannya tiada rasa kasihan di hatinya namun mengenangkan kesombongan Laila kepadanya sebelum ini semua rasa itu lenyap entah kemana. Baginya Laila memang berhak disakiti setelah dia disakiti sebelum ini.
“Dah! Jangan nak menangis lagi. Kau pun bukannya dara lagi. Buat apa nak menangis macam dah hilang dara? Pergi mandi! Aku hantar kau balik sekarang. Tapi kalau kau tak mahu balik pun takpe. Aku lagi suka. Bolehlah aku buat apa yang aku suka kat kau. Kau pun dah janda. Mesti kau gersangkan lelakikan?” ejek Lukman cukup jengkel.
Laila pantas menghalakan bola matanya yang sudah merah kepada Lukman. “Kau ni memang binatang. Aku benci tengok muka kau! Aku takkan maafkan jantan sial macam kau!” Laila terus mencemuh sebaik sahaja bangun dari katil itu. Dia mahu berjalan untuk menjauhi lelaki bajingan itu namun tiba-tiba batang tubuhnya terjelepuk jatuh di atas karpet itu. Laila hanya mampu mengerang kesakitan yang dirasakan dari separas pinggangnya akibat kebuasan Lukman.
“Kenapa, sayang? Sakit ke? Sorrylah kalau aku kasar sangat tadi. Nak buat macamana kalau dah tak boleh tahan,” ucap Lukman dalam kelembutan yang sengaja dibuat-buat sambil membantu Laila bangun. Tubuh Laila mahu dipeluknya lagi namun Laila lekas menepis.
“Jangan sentuh aku! Aku jijik tengok muka kau!” pekik Laila sambil menolak dada lelaki itu sekuat-kuat hatinya.
“Hey! Kau ni.. aku tampar kau karang baru kau tahu! Orang nak tolong menyombong pulak. Kalau dah tahu diri tu sakit buat cara sakit!” Menyirap darah Lukman melihat keengganan Laila menerima bantuannya.
“Suatu hari nanti kalau anak perempuan kau yang diperlakukan seperti ni, kau sendiri akan ikut terasa sakitnya, binatang! Jangan dekat dengan aku. Aku benci tengok muka kau! Sampai mati aku takkan maafkan kau!” cemuh Laila sambil merentap lengannya yang dipegang Lukman. Langkahnya yang tergendala tadi diatur dengan hati-hati.
Lukman hanya ketawa setelah mendapat cemuhan percuma itu. Tak hairan langusng dia dengan cemuhan itu. Apa yang penting Laila sudah berjaya ditawannya biarpun dalam keadaan yang hina. Dia sudah cukup puas.
Tetapi tiba-tiba tawa Lukman mati apabila dia ternampak sesuatu di atas cadar di tilam itu tempat Laila berbaring semalam. Kepalanya dipalingkan untuk memandang Laila tetapi Laila sudah menghilang di dalam bilik air. Saat itu dia mendekatkan dirinya ke katil. Kesan itu cuba dibeleknya.
“Darah ke ni?” soal Lukman sendiri sambil memandang kesan berwarna kemerahan itu dengan lebih dekat lagi.
“Kenapa ada darah kalau dia dah janda?” Lukman menyoal sendiri. Dia tidak faham apa yang sedang berlaku kepada Laila.
Namun lekas-lekas dia menarik cadar tilam itu untuk ditukarkan. Nayalah dia kalau orang lain melihat kesan darah itu. Apatah lagi bukan hanya dia sahaja yang ada kunci rumah ini. Ayahnya juga bisa masuk ke rumah ini bila-bila masa sahaja tanpa perlu memberitahu kepadanya.
Lukman terus memasukkan cadar itu ke dalam mesin basuh. Dia juga tidak mahu Laila melihat kesan darah itu. Tetapi dalam hatinya tertanya-tanya juga. Kenapa mesti ada kesan darah itu jika Laila bukan lagi dara. Bimbang juga dia kalau Laila cedera teruk. Lama Lukman berfikir.
“Ah! Lantaklah! Yang penting aku dah dapat dia..”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

berilah komen yg mampu membina saya supaya menjadi lebih baik dari semalam.